Minden rosszban van valami jó is
Nagy bajban voltunk a tavasszal. Lesz-e bajnokság vagy nem? Lesz-e évkönyv vagy nem? Lesz-e miről írnunk vagy nem? Aztán amikor elindult a bajnokság, akkor még mindig ott lógott a kérdés a levegőben, megtartják-e a következő versenyt? Értékelhető lesz-e a bajnokság?
A B terv már az első pillanatban megszületett. Olyan nincs, hogy a magyar raliról ne tudnánk írni, ráadásul komoly fotóarchívumunk is van, akkor miért ne kérdeznénk meg egy-két legendát? Összeállítottunk egy listát, kik voltak az elmúlt két évtized Legendái. Persze hosszabb lett a lista, mint a könyv, úgyhogy szűkíteni kellett.
Első lépésben megpróbáltunk adatokat gyűjteni a Legendákról, mikor, hol versenyeztek, milyen eredményeket értek el. Azt már évek óta tudjuk, hogy a magyar rali szégyenteljesen rosszul van archiválva, de csak most szembesültünk egy meglepő ténnyel. Bármilyen forrásra is próbálkoztunk hagyatkozni, mind ugyanoda kanyarodott vissza: azóta van a magyar rali biztosan és pontosan archiválva, mióta léteznek róla évkönyvek. Az első még Budai Ferenc riportkönyve, a Rallye-varázs volt 1991-ből. Aztán két évet homály fed, és 1994-től már egészen pontos adatokkal dolgozhatunk. Ekkor jelent meg Földy Attila Rallye-varázsa. 1997-től pedig már a Rallye Évkönyvet is olvashatjátok. Az idén a 24. kiadást.
Komoly szerepük van az évkönyveknek, mert sok történet, sztori, eredmény csak akkor marad fenn, ha azt valaki lejegyzeteli. Na, itt el is dőlt a kérdés. Sok sztorit örökítettünk meg már eddig is, de kár lenne, hogyha egyet is veszni hagynánk, ezért a Legendákat arra kértük, gyűjtsék össze pályafutásuk legjobb történeteit. Mindenki azzal kezdte, hogy most éppen nem jut eszébe egyetlen történet sem – kivéve persze Vojcsik Golyót, akinek a fél cikkét lejegyzeteltem, mire az első kérdésemet fel tudtam tenni –, de aztán mégis nagyon jó sztorizós beszélgetés kerekedett.
Az idei év mindenki számára nehéz volt, küzdöttünk a helyzettel, ki kellett lépni a komfortzónánkból, és akit nem vetett szét az ideg legalább egyszer (hetente), az hazudik.
De a legnehezebb helyzeteket is túl kell valahogy élni. Ebben pedig nekem személy szerint sokszor segítettek a Legendákkal készített interjúk. Kivétel nélkül mindegyikükkel megtiszteltetés volt beszélgetni – komolyan! És egy-egy interjú után garantált volt a jókedvem akár napokig.
Remélem, sokatoknak okoznak örömöt ezek a sztorigyűjtemények, amelyekből érdemes egyet-egyet akár hétfő reggel elolvasni, csak, hogy jobban induljon a hét.
És van még egy jó hírem: a listánknak még csak a felénél sem járunk, úgyhogy a Rally 2021 Évkönyvben is jut belőlük bőven.
Mihályi Csaba
2020. december 6.
Tartalom
Hadik András-Kertész Krisztián: Ismét dráma, maradt egy pont 4.o.
Turán Frigyes- Bagaméri László. Nyertek az elején és a végén 8.o.
Vincze Ferenc-Bacigál Igor: Műszaki hibák a hajrában 12.o.
Velenczei Ádám- Szőke Tamás: A Vértesben átszakadt a gát 16.o.
Csomós Miklós - Nagy Attila: Pódiummal robbantak be 20.o.
Klausz Kristóf- Csányi Botond: Fiatalos lendülettel 22.o.
Osváth Péter-Papp Tamás/Nemes Csaba: Stabil teljesítményt hoztak 24.o.
Lukács "Csucsu" Kornél - Tóth Imre: Kettős terhelés alatt 26.o.
Német László-Szabó István: Egy dobogoó, két pódium 28.o.
Balogh János- Holczer Dániel: Bőven maradt bennük 30.o.
Bodolai László-Deák Attila: A top10 környékén 36.o.
Ollé sasa-Ollé Rebeka: Hadilábon álltak Fortunával 40.o.
Szauer Gergő-Kerék István: Négyből megcsinálták 48.o.
Rongits Attila-Hannus László: Először az ORC élén 50.o.
Wirtmann Ferenc-Kerekes József: Versenyezni jó 52.o.
Schuck János - Gonda Dániel: Nézzünk valami különlegességet! 60.o.
ifj. Érdi Tibor - Kovács Szabolcs/Csökő Zoltán: Három a magyar igazság 62.o.
ifj. Tóth János "Janika" - Az első bérautó 66.o.
Turi Tamás- Egy igazi legenda 73.o.
Spitzmüller Csaba- Trabanttól a gyári Mitsubishiig 79.o.
Benik Balázs- A háromszoros bajnok 85.o.
Kiss Ferenc- Minden a Lapison kezdődött 91.o.
Érdi Tibor: Boldog második 96.o.
Bútor Róbert: amatőrből lesz a profi 103.o.
Oroszlán Tibor: Jó fiúk, rossz fiúk 109.o.
Vojcsik "Golyó" Ferenc: A tél, meg a Bükk és a Golyó 115.o.
Szabó Gergő: Kaland az élet 121.o.
Zsíros Imre - A Zsírpapa 127.o.
Rubóczky Attila: Fergeteges pályabejárás 133.o.
Kőváry Barna: A trabantos 139.o.
Balázs Öcsi: Az utolsó mohikán 145.o.
ifj. Kanyik Antal: Új utakon értünk el új sikereket 151.o.
Focicsapat raliversenyzője? 155.o.
Gumiszabály a hazai raliban 157.o.
Fehérvári Csaba: A Classic Motorsport élmény nyomában! 161.o.
Gáspár Benett: Apukám nyomdokaiban 165.o.
MHH Team-Krózser Menyhért-Losonczy Levente: Utánpótlás nevelés 167.o.
Kanyik Antal: Hatalmas élmény volt a visszatérés 169.o.
Turán brillírozott a Salgón! 173.o.
Miskolc Rally: Isten veled, Zsolt! 191.o.
Eger Rally: A címvédők megállíthatatlanok voltak Egerben 196.o.
Vértes rallye: Új győztest köszönthettünk! 215.o.
Rally Hungary: Hadik győzött és a bajnoksgábna is az élre állt 233.o.
Mikulás rally: Turán győzött, de hadik a bajnok 251.o.
Írta:
Boncz Elek, Marosréti Ervin, Mihályi Csaba, Salánki Gábor, Vörös Gergő
Fotózta:
Csatlós Norbert, Farkas Tamás, Hompola Miklós, Kacsándi Norbert, Kollár Attila, Kugelmann Erik, Makai Gergely, Marczis Miklós, Molnár János
Peremicki István, Soós Attila, Szabó-Jilek Ádám, Viskárdi Péter
Korrektor:
Fejér Petra
Tervezte:
Ulmer Jenő Gergely
Nyomda:
Pannónia Nyomda Kft.
Kiadó:
a Szabó-Jilek Kft.
Felelős kiadó:
a kiadó vezetője
© Szabó-Jilek Kft. 2020
ISSN 1417-8753